Compassion

Kvinnan mittemot mig på tåget
lägger sina varma händer över mina,
försöker möta min blick och säger,
Förlåt, kunde inte undgå att se hur ledsen du är.

Tvingar mig att våga möta hennes blick,
mina söndergråtna ögon ser hennes vänliga,
Han är inte värd dig, det måste du inse,
hur ont det än gör just nu
.

Jag mumlar tack, skäms över tårarna,
säger någon slags överslätande förklaring,
försöker hålla ännu en gråtattack borta
medan kvinnan fortfarande håller mina händer.

Hon ger tröstande ord, sådana där klichéer
man bara tror på när någon okänd uttalar dom,
Jag ser hur fin du är, tro mig han var inte den rätta,
det kommer att bli bra, du har livet framför dig.

Och jag vet att det hon säger är sant,
men det gör inte situationen mindre smärtsam,
att orka lägga ännu ett misslyckande bakom sig
är en plågsam process jag känner till alltför väl.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0