Med uppenbar känsla för stil

Läser åter denna tunna, enkla, klarsynta bok,
mest för att få bekräftelse för egna tankar.
Att jag inte är ensam i mina åsikter.

Samhällsanalysen sker ur ett maktperspektiv,
relationen dominans - undergivelse är självklar.
Ursprunget är så enkelt att vi missar det.

Det handlar aldrig om vem som tar makt,
utan om de som överlåter, tillåter, accepterar.
Låter det ske, skitenkelt egentligen.

Det är alltid lättare att skylla på någon annan,
istället för att reflektera, inse sin egen reproduktion.
Att ta ställning, riskera utanförskap.

Könsperspektiv blir för mig ett sätt att förringa,
bortse från den verkliga problematiken,
hitta syndabockar, minimalisera det väsentliga.

Makt, i slutet handlar det alltid om makt.
Vem äger makten, vem ger bort den?
Och varför? (genus är anus)






Kommentarer
Postat av: Carro

Varföör kommer du inte till skolan och säger smarta saker istället? :)

2010-12-17 @ 18:00:34
URL: http://feledii.wordpress.com
Postat av: K

Har kvar den som jag fick av dej och läser den då och då. Det är en viktig bok från en viktig vän. (Fast föreläsningen med författaren var kass vill jag minnas)

2010-12-17 @ 20:42:03
Postat av: Barpadda

Carro; Orkade inte vara smart offentligt idag ;)



K; Jag läser också om den med jämna mellanrum, kul att du har kvar den! Och ja, föreläsningen var riktigt kass, var grymt besviken efteråt.

2010-12-17 @ 23:14:28
Postat av: Carro

Dummer ;)

2010-12-18 @ 02:27:55
URL: http://feledii.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0